Siirry pääsisältöön

Liikenne O. Eteläpään yritystarina

Liikenne O. Eteläpää | 
Sorja Productions | Saara Raudasoja
17.5.2024

 

70 vuotta tilausliikenneyrittäjyyttä Savitaipaleella

Taksiautoilusta tilausliikenneyritykseksi kasvanut Liikenne O. Eteläpää Oy aloitti toimintansa 70 vuotta sitten. Vaikka yrityksen asiakkaat ovat ympäri Etelä-Karjalaa, ovat juuret ja koti yhä Savitaipaleella.

 

Vuonna 1954 Olli Eteläpään perustamaa yritystä johtaa nykyisin hänen poikansa Petteri Eteläpää.

– Isä aloitti taksiautoilijana, ja pikkuhiljaa yritys on kasvanut koululaisten kuljetusten myötä tilausliikenteeseen erikoistuneeksi yritykseksi. Äitini Mirja (os. Hietamies), joka voitti olympiakultaa viestihiihdossa vuonna 1956, oli toiminnan nainen. Hän ajoi myös taksia ja linja-autoa, ja hänen ansiostaan yritys varmasti kasvoikin, kertoo Eteläpää.

Petteri Eteläpää tuli toimitusjohtajaksi sukupolvenvaihdoksen myötä vuonna 2016, mutta on käytännössä pyörittänyt yrityksen arkea jo 90-luvun puolesta välistä asti.

– Lukioaikana sain taksiluvan. Opiskelin autoteknikoksi armeijan jälkeen ja siinä sivussa tein jo tätä hommaa. Sen lisäksi, että hoidan ajojärjestelyt ja muut, ajan myös itse. Tämä on minun elämäntyöni. Voi sanoa, että olen syntynyt rattiin. 90-luku meni Suomea ja Eurooppaa kiertäessä. 21 Euroopan maassa olen ajanut bussia, viimeksi muutama päivä sitten Virossa. Ja kohta lähden ajamaan Maarianhaminaan ja Kööpenhaminaan, Eteläpää selostaa.

Hyvä ja sitoutunut henkilökunta on elinehto

Tällä hetkellä tilausajobusseja on seitsemän ja takseja kaksi. Vakinaisia työntekijöitä on seitsemän ja lisäksi tilapäiskuljettajia sen verran, ettei yhtään ajoa jää ajamatta.

– Hyvä ja sitoutunut henkilökunta on elinehto tällaisessa asiakaspalvelufirmassa. Meillä on mahtavat työntekijät, suurelta osin Savitaipaleelta. Myös tilapäiskuljettajat tekevät työtään yrittäjäpieteetillä. Heiltä ei tipu hanskat käsistä, kun kello tulee neljä, Eteläpää kehuu.

Asiakkaat ovat ympäri Etelä-Karjalaa. Lappeenranta on tilausajojen osalta päämarkkina-alue. Myös Imatralta tilataan paljon ajoja, ja siksi yksi auto onkin Imatralla. Jossakin vaiheessa Eteläpää pohti pitäisikö tallit rakentaa Lappeenrantaan, mutta 1600-luvulle asti yltävät savitaipalelaiset juuret saivat Eteläpään pysymään Savitaipaleella.

Hyvä kunta asua ja yrittää

– Savitaipaleella on hyvä toimia yrittäjänä. Virkamiehet ovat maalaisjärjellä varustettuja, joten turhaa byrokratiaa ei ole. Kunnanjohtaja on aktiivinen elinkeinopolitiikassa ja haluaa ajatella asioita yritysten kannalta paremmaksi. Tämä on vireä kunta. Myös asukkaat ovat toimineet aktiivisesti, ja siksi meillä on muun muassa jäähalli, tennishalli, tekonurmi, yleisurheilukenttä, skeittiparkki, musiikkikoulu, kuvataidekoulu ja muuta kulttuuritarjontaa, kuten Hakamäki Piknik, Eteläpää jatkaa.

Kunnassa käytetään paljon oman kunnan palveluita. Sijainti tukee tätä, sillä Mikkeliin on 70 km, Kouvolaan reilut 70 km ja Lappeenrantaankin 40 km.

– 90-luvun puolivälin jälkeen tehtiin väestöennusteita, joiden mukaan jo vuonna 2030 viimeinen savitaipalelainen sammuttaa valot. Jos siihen mennään, haluan olla se valojen sammuttaja, mutta ei tämä siltä onneksi näytä. Olemme maakunnan ainoita muuttovoittoisia kuntia, toteaa Eteläpää lopuksi.